5 tips som sikrer motivasjon gjennom 2025!

Da har vi startet på et nytt år, 2025, og du har kanskje satt deg et nyttårsforsett eller en målsetting for dette året? Er dette noe du har forsøkt på tidligere, men som du ikke har klart å oppnå? Fortvil ikke, du er ikke alene!

André Lenningsvik

I jobben som fysioterapeut og personlig trener opplever jeg at mange har utfordringer med å sette seg gode mål. Jeg anbefaler at du bruker tiden på å sette et godt og veldefinert mål, for det er et av de viktigste verktøyene vi har som både gir og opprettholder motivasjonen. I tillegg bidrar det til at du tar flere “riktige” valg i hverdagen som øker sjansen for å nå målsettingen din. Jeg anbefaler på det sterkeste at du leser videre, for her kommer jeg med fem konkrete og gode tips som øker sjansen for at du når målet ditt!

“SMART”

Jeg anbefaler å bruke det engelske akronymet “SMART” og hver bokstav gir retningslinjer for hva et godt mål bør inneholde. Dette er noe jeg selv aktivt bruker i jobben som fysioterapeut, som personlig trener og i min egen satsing som supermosjonist. Jeg vil videre skrive litt om hver enkelt bokstav og hva som kan være lurt å tenke på under hver av disse punktene.

1 “Specificity”

Første bokstav innebærer å spesifisere målet ditt så godt som mulig. Jo mer spesifikk du klarer å være, desto klarere vil målsettingen være. Mange setter seg mål om å komme i bedre form og/eller trene mer, men husk å vær så spesifikk som mulig! Hva mener du med bedre form? Hva legger du i å trene mer? For eksempel kan det å trene mer være at du skal trene tre ganger istedenfor to ganger i løpet av en uke.

2 “Measurable”

Den andre bokstaven står for at målet ditt skal være målbart. Her må du tenke gjennom hvordan du skal kunne evaluere om du har nådd målet ditt eller ikke, det skal være enkelt å si “ja” eller “nei” i forhold til om du har nådd målet eller ikke. Dersom målet er å løpe eller gå en gitt distanse på en gitt tid er målet lett målbart.

3 “Achievable”

Tredje bokstav beskriver at målet skal være oppnåelig. Her tenker jeg personlig og av erfaring at det er viktig å ta hensyn til det livet du lever (eks. jobb, familie og fritid) og fysisk utgangspunkt. På den andre siden ønsker jeg å påpeke at det målet skal være utfordrende og det skal være rundt 50 % sjanse for at du når målet. Husk at målet skal være litt utfordrende og noe som vil gi deg en skikkelig mestringsfølelse dersom du når målet.

4 “Relevant”

Den nest siste bokstaven står for at målet skal være relevant. Du skal oppleve målet som motiverende, det skal være viktig for deg og stå i stil med dine verdier. Dersom du opplever at målet du har satt deg gir deg en god følelse og du tenker at “dette hadde vært sinnsykt kult å oppnå”, har du mest sannsynlig satt deg et relevant mål. Dersom du på den andre siden opplever likegyldighet og at det ikke “trigger” noe i deg, er det mest sannsynlig et tegn på at målsettingen bør justeres.

5 “Time-based”

Siste bokstav står for at målet skal være tidsavgrenset. Det skal være satt en dag, dato og måned for når du skal “krysse” av om du har oppnådd eller ikke oppnådd målet du har satt deg. Hvor langt frem i tid dette strekker seg kommer når det kan være realistisk å oppnå. For eksempel kreves det 8-12 uker for å oppnå en forbedring av styrke eller utholdenhet.

Avsluttende tips

Der har du fem gode og konkrete tips på hvordan du kan sette deg et godt og veldefinert mål som øker sjansen for å oppnå det. Jeg vil til slutt oppfordre deg til å ikke sette deg mer enn ett eller MAKSIMALT to hovedmål, og heller ha en til to delmål underveis som en gulrot og sikre at du er på riktig vei. Et avsluttende eksempel på dette kan være at dersom du skulle gå ned i vekt og målet ditt var 20 kilo i løpet av seks måneder kunne et naturlig delmål være en nedgang på ti kilo etter tre måneder.

Da vil jeg bare ønske alle lykke til med sine målsettinger og husk å ha dem i bakhodet, spesielt på de tunge dagene, det vil hjelpe deg å holde motivasjonen oppe!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få gode tilbud og tips rett i innboksen din.

Vi bryr oss om ditt personvern. Les vår personvernerklæring.